Min tilgang til LCHF

Jeg kan personligt nogle gange godt savne nogle ganske almindelige mennesker, der lever på LCHF-måden at spejle mig i. Ikke for at sige at andre ikke er helt almindelige mennesker, men.. På Instagram ser jeg fint opstillede madbilleder. I grupper og på hjemmesider læser jeg succeshistorier. Men fra mit eget synspunkt er rejsen også en daglig kamp. Ikke en urimelig kamp, men ikke desto mindre en kamp for at nå mine mål, sige nej til nogle ting og vælge andre ting til. Nogle dage går det som en leg, andre dage er det svært. Jeg er et ganske almindeligt menneske, der har været overvægtig hele mit liv. Jeg ved ikke engang, om jeg har noget særligt at bidrage med, men ikke desto mindre kommer her min tilgang til LCHF.. Måske andre mennesker ligesom jeg vil kunne bruge det til noget 🙂

Mig og min baggrund

Jeg har været stor hele mit liv. Allerede helt fra barnsben. Jeg er ikke vokset op med et aktivt liv, men til gengæld med god, traditionel hjemmelavet mad. Kartofler, brun sovs og kød. Dertil en sød tand. Den har jeg stadig 😉 Igennem barndom og ungdom prøvede mine forældre af et par omgange at ændre i min kost (fedtfattigt) og opfordre mig til motion ved f.eks. at købe en motioncykel, men… Let’s face it – jeg var trods mobning ikke synderligt motiveret..

(2006)

Så lang historie kort – stor i mange år og med tiden også ligeglad trods vedvarende mobning og kedelige kommentarer. Det var ligesom bare, den jeg var. Det levede jeg jo i bund og grund også “fint” med.

2017 – fedtfattig mad og motion

Vi spoler hastigt frem til midt 2017. Af personlige grunde besluttede min søster og jeg os for at gå på skrump. Nu skulle vægten nedaf. Så vi investerede i nogle kogebøger fra Ny Livsstil. Det var fedtfattig mad, masser af grøntsager og fuldkorn. Det betød også, at fødderne måtte i sving, for maden gjorde det ikke alene. Det gik strygende til en start – jeg ramte -16 kg. på 4 måneder… og så fik først min søster og siden jeg hælspore. Hvis du ikke har oplevet hælspore, så forestil dig, du går på knoglen i hælen.. Det gør hamrende ondt at gå. Så motionen gik i stå og… Kiloene kom retur. Og flere til.
Så mistede jeg pusten og motivationen…

2019 – LCHF

Så spoler vi tiden frem til 2019, hvor mit eventyr med LCHF begyndte. I januar 2019 havde jeg læst nok om LCHF til så småt at turde vove mig ud i en liberal udgave i stedet for den fedtfattige kost. Det var enormt grænseoverskridende. Men nødvendigt. Det gik overraskende hurtigt med at smide kilo. Og spise god mad.
Nedenstående billede blev taget i april 2019. Ca. efter 10 kilos vægtnedgang så vidt jeg husker. Jeg havde vovet mig på date med et skønt menneske, og der tog han dette billede af mig. Jeg var sgu ikke særlig stolt af motivet i forgrunden – baggrunden var til gengæld fænomenal 😛 Til gengæld fungerer billedet stadig som sammenligningsgrundlag og som evig reminder omkring min start og mål.

Min tilgang til LCHF - Kaffe og kagekrummer
(2019)

Nå tilbage til min tilgang til LCHF

Jeg er typen, der læser meget. Jeg vil kende alt baggrund, inden jeg hopper ud i noget. Derfor har jeg også sat mig ekstremt meget ind i LCHF/KETO mv. Jeg har læst tonsvis af artikler, blogs, opskrifter og videnskabelig baggrundsstof. Sådan er jeg.

Jeg er selv forholdsvis striks. Jeg falder i en gang imellem, men aldrig ubevidst. Min tilgang er generelt rene produkter – grøntsager og kød med et max kulhydrat på 5 g./100 g. Jo færre, des bedre. Ingen sukker. Som i – ingen – almindelig sukker. Hvis der er noget, der stopper vægttab for mig, så er det sukker. Sukker som i slik eksempelvis. Så jeg undgår det.

Gufskabet

Oftest kan mine craving druknes i flæskesvær eller chokolade sødet med stevia, som dem til højre på nedenstående billede.
Det viste er de søde sager, jeg har i gufskabet. Easis barene har alle et kulhydratindhold på omkring 5 g. per bar. Chokoladebarene fra Cavalier er sødet med stevia.

(Mit indhold i gufskab)

Jeg savner ikke brød generelt. Jeg droppede hurtigt brøderstatningene, da de simpelthen bare ikke smager godt i min verden. Så vil jeg hellere have noget andet med kød og grønt. Morgenmad er blevet en saga blot herhjemme. Det hedder 16:8 faste fra aftensmad (18-ish) til middag (12-14 tiden). Så to måltider om dagen, hvilket fungerer rigtig godt for os.

Jeg vejer mig officielt en gang om ugen – fredag. Uofficielt er det i perioder dagligt, men kun fredagsvægten noteres ned. Nogle gange har jeg behov for at følge med dagligt, andre gange går det fint ugentligt. Har jeg en periode, hvor vægten står stille, noterer jeg mit indtag ned i app’en Lifesum, for at se mine inddelinger. Jeg overholder sjældent fedt- og proteindelen (jeg er en rebel eller noget), men holder mit kulhydratindtag så lavt som muligt. Efter lidt tid plejer jeg selv at justere mig tilbage, så vægten igen går nedaf. Jeg har endnu ikke oplevet længerevarende plateuer – nok fordi, der stadig er så rigeligt at tage af. Det med at måle mig er lidt meh.. Jeg glemte det helt i starten og jeg er vist ikke så god til at sætte målebåndet præcis samme sted hver gang *griner* ..

1 år – 30 kg.

Min tilgang til LCHF - Kaffe og kagekrummer

Jeg nærer ingen absurd forestilling om, at min tilgang til LCHF er den rigtige for alle andre. Måske ikke engang dig, der læser med.
Men ovenstående billede er lidt over 30 kg. og ét års forskel. Trøjen var sidste år min absolutte yndling. Nu er den lidt telt-agtig og er forvist til klædeskabet. Den bruges udelukkende til sammenligning. Og så til de de dage, hvor jeg ikke helt selv kan se forskellen, eller hvor motivationen svigter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *